قیمت خاک رس

خاک رس یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که تا به امروز در ساخت و ساز استفاده می شود. قابلیت جامد شدن این ماده طبیعی در شرایط خاص، استفاده از آن را برای اهداف مختلف در ساخت ساختمان های مختلف ممکن می سازد. بسیاری از هنرمندان گذشته و حال این ماده را برای خلق آثار هنری خود انتخاب می کنند. در واقع این خاک در سراسر جهان به عنوان یک مصالح ساختمانی استفاده می شود که معمولا به صورت آجر یا سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد. خاک رس یکی از انواع مختلف خاک‌ها می‌باشد که حدود 50 درصد از خاک را تشکیل می‌دهد. این خاک به راحتی از زمین استخراج شده و فرآوری می شود. قیمت خاک رس همانند قیمت پودر سنگ به عنوان محصولات به صرفه در مصالح ساختمانی می باشند.

به عنوان مثال با اضافه کردن آب به آن تغییر شکل می دهد و با افزودن کاه و ماسه استحکام این خاک افزایش پیدا می کند. می توان گفت خاک رس یک خاک پایدار است و علاوه بر این عایق حرارتی و جرم حرارتی نسبتا خوبی را ارائه می دهد.

همان طور که گفتیم خاک رس دارای استحکام ، پایداری و دوام خوبی است و همچنین در برابر آتش نیز مقاوم است و قادر به مقاومت در برابر فعالیت های لرزه ای است و عمر بالقوه آن 100 سال یا بیشتر است. خاک رس به آسانی در بازار قابل دسترس است و قیمت خاک رس نیز با توجه به مزایای که دارد بسیار مناسب و ارزان است. در ادامه قصد داریم شما را با این خاک پر خاصیت و پر کاربرد آشنا کنیم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

قیمت خاک رس

خاک رس چیست؟

خاک رس از کانی های طبیعی آگلومره تشکیل شده است رس ها به همراه کلوئیدها از فعال ترین بخش خاک می باشند . رس دارای دانه های ریز است و اکثر آن ها دارای ساختمان بلوری هستند و اغلب شامل گروهی کانی های متبلور بنام کانی های رسی و آلومینوسیلیکات ها می شود. بسیاری از رس ها با جذب آب توانایی شکل پذیری دارند . نوع دیگر آن ها مانند هالویژیت و رس فلنیت این ویژگی را ندارند .

در دسته بندی خاک ها ، رس را جز خاک های ریز دانه دسته بندی می کنند . بر اساس تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده اکثر مواد معدنی رس در مکانی تشکیل می شوند که سنگ های خاک رس در تماس با آب، هوا یا بخارقرار بگیرند . قیمت خاک رس و چسبندگی که این خاک ارائه می دهد باعث شده خاک رس همانند خاک سنگ قم در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی داشته باشد.

خاک رس قیمت

انواع خاک رس در ساختمان سازی

خاک رس نیز مانند هر مصالح دیگری انواع مختلفی دارد برای شناخت بیشتر این خاک بهتر است با انواع خاک رس آشنا شویم. لازم به ذکر است که قیمت خاک رس همانند قیمت آهک با توجه به خاصیت و خلوصی که دارد متفاوت است. برای آشنایی و بررسی انواع خاک رس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

خاک رس‌کائولینیتی و نسوز

خاک های رس کائولینیتی و نسوز جزو خاک هایی هستند که قبل از این که به دمای زیر 1520 سلسیوس برسد تغییر شکل نمی دهند. این دسته خاک ها شامل کائولینیت، هالویژیت، دیکیت، ناکریت و پیروفیلیت می شود.

خاک رس بنتونیتی

خاک رس بنتونیتی در دسته خاک هایی هستند که چسبندگی و فرم پذیری بالایی دارند. این خاک ها آب زیادی را به خود جذب می کنند و جذب آب توسط این نوع خاک رس باعث می شود وزن آن ها چندین برابر شود. در واقع از این خاک ها در سرامیک سازی استفاده می شود. همان طور که گفته شد قیمت خاک رس با توجه به کاربرد آن در صنایع مختلف متفاوت است.

خاک رس معمولی

یکی از پرکاربرد ترین نوع خاک رس که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد خاک رس معمولی است. این خاک رس که دانه های کوچک 2 تا 7 میکرونی دارد در اثر فرسایش و تجزیه شیمیایی سنگ های سیلیکانی ایجاد می شود. خاک رس معمولی در فرایند خمیری شدن حالت پلاستیکی به خود می گیرد. در واقع این خاک رس با کانی‌های رسی، کوارتز، فلدسپات‌های تجزیه نشده، ایلیتی، میکا و غیره همراه می‌باشد. یکی از دلایل استفاده از این خاک در ساختمان سازی می تواند قیمت خاک رس همانند  قیمت خاک سنگ باشد ، بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

خاک رس دیرگداز

انواع خاک رس برای ساخت و ساز در بازار عرضه می شوند و شما می توانید از قیمت خاک رس با توجه به کاربرد آن مطلع شوید و به راحتی خریداری کنید یکی از انواع خاک های رس به نام خاک رس دیر گداز قابل دسترس است و این خاک که معمولا برای ساخت آجرهای نسوز از آن استفاده می کنند در مناطقی یافت می شود که سنگ های معدنی آن بیشتر از سنگ های سخت و زغال سنگ باشد. این خاک به دلیل مولکول های تشکیل دهنده حالت فرم پذیری زیادی ندارد.

خاک رس آهکی

یکی دیگر از خاک هایی که قابلیت شکل پذیری سختی دارد خاک رس آهکی است. این خاک رس از ترکیباتی مانند شن و ماسه، مواد آهکی و غیره تشکیل شده است. میزان درجه حرارت، کنترل و نظارت بر پخت خاک رس آهکی بسیار حائز اهمیت و مهم است. قیمت خاک رس و کیفیتی که دارد باعث استفاد از آن شده است.

خاک رس قرمز

یکی دیگر از انواع خاک رس خاک رس قرمز است این خاک رس شامل ترکیبات مختلفی است که درجه پخت آن گاهی از 1200 درجه نیز بیشتر می شود. در طی فرایند پخت حرارت بین 1000 الی 1200 درجه رنگی زرد و قرمز به خود می گیرد. خاک رس قرمز بیشتر در مناطقی یافت می شود که مواد آهنی و رسوبات سنگ آهن در جریان تخریب ها و تحت تاثیر فشارهای پوسته زمین بیشتر از دیگر مواد وجود دارد. توجه داشته باشید گروه کارخانجات ایران پودر مفتخر است بهترین قیمت خاک رس و قیمت ماسه بادی را به سراسر کشور ارائه دهد.

خاک رس رسوبی

خاک رس رسوبی تحت فشار به صورت رسوبی شکل می گیرد. این خاک از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده است زیرا فرایندی که خاک رس رسوبی از محل تخریب و تجزیه سنگ های تشکیل دهنده طی می کند بسیار طولانی است به همین دلیل این خاک ذرات ریزی دارد. در این نوع خاک رس ناخالصی هایی از جمله اکسیدهای آهن، منیزیوم ، قلیاها و غیره به راحتی دیده می شود. قیمت خاک رس را در واقع درصد خلوص و کیفیت آن مشخص می کند.

خاک رس گلوله ای

خاک رس گلوله‌ای به صورت طبیعی در بخش‌های از لایه زمین شکل می‌گیرند. این نوع مصالح ساختمانی نسبت به رس‌های رسوبی با سایر مواد دیگر ترکیب نمی‌شوند و به صورت توده‌هایی در رگه لایه زمین ایجاد می‌شوند. قابلیت انقباض این نوع خاک‌ها در اثر تحت فشار نبودن به 20 درصد هم می‌رسند. قیمت خاک رس و استفاده از آن در صنعت ساختمانی می تواند باعث کاهش هزینه ها شود.

تنوع رنگ در خاک رس

خاک رس در رنگ های مختلفی قابل دسترس می باشد. طیف رنگی این نوع خاک ها از سفید تا رنگ مایل به خاکستری و از قهوه ای تا نارنجی پر رنگ مایل به قرمز وجود دارد. وجود ناخالصی در خاک رس باعث ایجاد رنگ های متنوع در آن می شود. اگر خاک رس فاقد اکسید آهن باشد رنگی بین سفید تا خاکستری دارد. ابعاد و اندازه خاک رس از عواملی هستند که روی کیفیت و قیمت خاک رس می توانند تاثیر گذار باشند.

خاک رس

کاربردهای خاک رس در ساخت و ساز

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم خاک رس یکی از مصالحی است که در ساختمان سازی کاربرد دارد خاک رسی که در ساختمان سازی استفاده می شود باید به دور از هر نوع ناخالصی باشد. خاک رسی که در ساخت و ساز استفاده می شود ازمعادن تحت نظارت تهیه می شود تا بر اساس استاندارهای لازم باشد. در واقع خاک رس خشک شده یا سوخته شده در آتش تبدیل به خشت و آجر می‌شود.

کاهگل از دیگر انواع مصالح ساختمانی است که از مخلوط خاک رس و کاه به دست می‌آید. همچنین خاک رس کاربردهای دیگری در سایر مصالح ساختمانی دارد اعم از: ساخت کاشی، ملات، شفته، سفال سازی، سرامیک. قیمت خاک رس به دلیل مقرون به صرفه بودن و خاصیت هایی که دارد باعث شده که درکاربردهای مختلف از آن استفاده کنند.

از کاربردهای دیگر خاک رس می توان به تولید و ساخت آجر اشاره کرد. خاک رس مصرفی با مخلوط آب خاصیت پلاستیسیته، امکان قالب گیری و شکل پذیری را دارد. همچنین مقاومت کششی لازم را جهت حفظ شکل خود بعد از قالب ریزی دارد. ذرات این نوع خاک در درجه حرارت بالا به یکدیگر جوش می‌خورند.

خاک رس قیمت

از دیگر کاربردهای خاک رس در ساختمان‌سازی می‌توان به تولید ملات خاک رس، لوله‌ها، تجهیزات جانبی و کاشی اشاره کرد. سفال و کاشی مانند: آجر از خاک رس به وجود می‌آید. تنها با این تفاوت که کاشی های رسی کاملا برعکس آجر واحدهای توخالی دارند. کاشی های مختلفی اعم از: کاشی تیغه، کاشی پوستی، کاشی پشتیبان، کاشی نما و غیره می‌باشد. قیمت خاک رس و قیمت سنگ دانه بندی به دلیل اقتصادی بودن آن باعث استفاده آن در مصالح مختلف و نام برده شده است.

زمانی که خاک رس حرارت داده شود باعث تشکیل شدن سرامیک می‌گردد. با توجه به درجه حرارت کوره، که هر کدام خواص متفاوتی دارد. مواد معدنی موجود در خاک رس مشخص‌کننده رنگ محصول بعد از پخت در کوره است. سرامیک با استفاده از روکش مخصوص آماده شده تا پیش از این که در کوره قرار بگیرند رنگ‌آمیزی می‌شوند. خاک رس در صنایع دیگری اعم از صنایع هنری ، سفالگری و پزشکی نیز کاربرد دارد اما ما در این مقاله به قیمت خاک رس و کاربردهای آن در ساخت و ساز پرداختیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *